Pæoner
Tak fordi du besøger vores webshop. Shoppen viser et udpluk af de sæsonaktuelle planter.
Hvis ikke du finder det du søger, er du velkommen til at besøge vores planteskole i Bagsværd. Her har vi et stort sortiment af planter og tilbehør til haven.

Silkepæoner, Staudepæoner

De mange duftende smukke pæoner skaber et blomsterflor i din haven. Silkepæonerne, Paeonia lactiflora, er både smukke og nemme at have i haven. Det er sunde og hårdføre stauder, som med årene vil vokse sig større. De passer ind i mange forskellige havestilarter. Omend din have er minimalistisk, frodig eller cottagehave. Pæonerne tilbyder haven et smukt blomsterflor, både hvis du er til de elegante hvide sorter eller til de mere farverige sorter.
Staudepæonerne er urteagtige, med højde på 50-120 cm. med farver fra hvid, gullig, rosa, rosarød, orange til mørkerød/lilla til næsten sort, fyldt, halvfyldt, enkeltblomstrende, med duft og uden duft. Undergrupper i planteskolen er silkepæoner (lactiflora-hybrider), bonderoser (officinalis) og de vilde arter med hybrider.
Af de europæiske pæoner er bonderosen, Paeonia officinalis den bedst kendte. Fra Balkan, Kaukasus over de centralasiatiske republikker til Østasien findes de fleste vilde arter. Inden for træ- og staudepæonerne.

Træpæoner

Træpæonerne, som er træagtige buske op til 2 meters højde og med smukke farver fra hvid, rosa, rød og lilla og forskellige gule, orangefarvekombinationer, enkle, fyldte med duft og uden duft. Undergrupper repræsenteret i planteskolen er lutea-hybrider, rockii-hybrider og japanske suffruticosa-hybrider.

Itoh-hybrider

En vigtig ny gruppe, ITOH-hybriderne er repræsenteret i planteskolen. I 1980erne lykkedes det en japanske pæon-forædler at fremstille en krydsning mellem træpæoner og staudepæoner. Denne ”artshybrid” viste sig at have de bedste egenskaber fra begge forældre. Begrebet kaldes heterosis-effekt eller ”krydsningsfrodighed”. ”Barnet” blev nye staudepæoner med smukt og længevarende løv, smukke blomster, enkle til fyldte i farver, der både ligner de traditionelle træpæoner og staudepæoner. Blomstringstiden er ret sen og længere end hos traditionelle staudepæoner. De visner ikke tidligt ned, men bærer et smukt og frodigt løv, ofte med dejlige høstfarver til langt hen på efteråret. De første ITOH-hybrider så dagens lys omkring 80'erne og priserne var skyhøje, da efterspørgslen var større end udbuddet. Nu hvor der er gået lidt mere end 40 år er der kommet balance i tingene og priserne er blevet mere menneskelige.

Tips til plantning af silkepæoner

Oplev vores grønne planteoase på Aldershvile Planteskole. Bliv inspireret og få råd og vejledning. Ved køb af planter anbefaler vi altid at gemme bonen.