Japansk ahorn
Tak fordi du besøger vores webshop. Shoppen viser et udpluk af de sæsonaktuelle planter.
Hvis ikke du finder det du søger, er du velkommen til at besøge vores planteskole i Bagsværd. Her har vi et stort sortiment af planter og tilbehør til haven.
Om japansk Ahorn
Latin Acer palmatum, også kaldet japansk løn eller japansk ahorn, tiltrækker med sit smukke og farverige løv. I alt fra grønne, gule, orange og rødlige nuancer. Som lille træ eller større busk kan japansk ahorn indgå i mange havetyper, samt plantes direkte i jorden eller i større krukker. Acer er særligt kendt for deres store variation i løvfarver over året, med lette, lysende farver i udspring, mere fast rød eller grøn i sommeren, og sine fantastiske høstfarver i efteråret.

Placering
Med sit fine løv står japansk ahorn bedst i let beskyttet for at undgå beskadigelse af det fine løv, gerne i læ af anden beplantning. Placeres lyst til halvskygge. Eventuelt i vekslende sol-skygge forhold. Må dog ikke placeres i direkte sol.

Jord
Acer trives i en sphagnumblandet jord og evt. i surbund. Jorden skal være veldrænet, da en leret jord vil beskadige plantens rødder.

Vanding
Japansk ahorn trives i en veldrænet, let fugtig jord som ikke må tørre helt ud i sommervarmen, da dette beskadiger løvet.

Gødning
Japansk ahorn kan gødes fra udspring i april/maj. Gødes med NPK-gødning, eksempelvis Havens Nr1. Brug eventuelt en organisk gødning for at opdyrke et sundt mikroliv i jorden.

Beskæring
Efter vinteren kan nogle af grenene være frosset lidt tilbage. Når du har konstateret at disse grene i løbet af foråret og forsommeren ikke får ny bladvækst, kan du beskære de døde grene.
Derudover beskæres acer først omkring Sankt Hans, samt lette beskæringer i sommerperioden. Når bladene er hærdet af omkring juni, foretages beskæring af nyvækst og tyndere grene. Beskæring af grene og stammer større end 4-5 cm i diameter bør undgås, da det kan lede til større sår og indgang af svamp i træet.

Oplev vores grønne planteoase på Aldershvile Planteskole. Bliv inspireret og få råd og vejledning. Ved køb af planter anbefaler vi altid at gemme bonen.