Danske vilde planter

Vi har i dag mere end 100 forskellige vilde danske stauder og mange træer og buske. Disse udgør levesteder for insekter og sommerfugle. De danske planter udgør grønne områder, der tilbyder næring til insekterne.

En trend i udvikling; Vilde planter i din have

For 10 år siden begyndte vi på Aldershvile planteskole vores rejse ud i de vilde danske planter. Dengang var der ikke mange, der endnu havde set værdien i at genskabe den gamle danske natur hjemme i egen have. For slet ikke at tale om langs vejkanter, på marker og foran store virksomheder og offentlige bygninger. Men i dag er vi kommet lidt længere. Dette skyldes ikke mindst, at der i de seneste år har været meget fokus på biodiversiteten. Vores trang til at bygge og ’gøre naturen pæn’ har betydet, at alt for mange insekter og smådyrs naturlige levesteder og fødegrundlag er skrumpet.

Vi har i tæt samarbejde med vores leverandører udviklet et sortiment af danske vilde planter i potter. Det betyder, at vi – og andre planteskoler i Danmark – i dag kan tilbyde et stort udvalg af frø og planter i planteskolen.

Sammen kan vi gøre rigtig meget for at række en hjælpende hånd til insekterne og andre smådyr i den helt almindelige have. Det er uanset om du i dag har et større græsareal, gårdhave med fliser eller en altan. Hvis du har brug for inspiration til at indrette din have, din altan, din sommerhusgrund eller bare nogle enkelte krukker, så de byder på levesteder og føde for insekterne, så kom og tal med os. Vi har alt til både den lille skov, en grøftekant, en vildeng, til en stor naturgrund til en krukke ved hoveddøren. Vil du vide mere om hvordan du sår din vildeng, så se her.

Køb vores engfrø her

Vores bed med vilde danske stauder

I vores bed ved indgangspartiet til drivhuset har vi i sommeren 2021 etableret et bed med temaet 'Danske vilde planter'.
 bedet finder du følgende planter:

Almindelig Cikorie
‘Cichorium intybus’