Lægning, pasning og pleje af blomsterløg

Værd at vide om blomsterløg - så du får dine løgblomster til at komme igen år efter år

Det starter med kvaliteten af løget

Køb af løg

Det første og vigtigste er hvordan det løg du køber ser ud. Løg kan enten købes i lukkede poser eller man kan vælge at købe løse løg. Det er vigtigt, at det er sunde løg man lægger. Løget må ikke være beskadiget. Tulipanløget skal helst være dækket helt af et brunt løgskæl. De tulipanløg der ikke har det, skal have et hvidt ubeskadiget løgskæl under det brune løgskæl. Løg af dorothealilje tåler ikke udtørring og skal købes i potte eller fra køl.

Og så er det værd at lægge mærke til størrelsen på løget. I supermarkederne finder man typisk de små løg til små priser, men hos planteskoler som os, gør vi meget ud af at indkøbe de større og sunde løgtyper. Så hos os finder du ofte de lidt større løg, der også vil give dig sundere blomster som - hvis der er tale om flerårige typer - vil komme igen år efter år med den rigtige pasning og pleje.

Sygdomme og skadedyr

De løg man køber på planteskolen er sunde og certificerede, men alligevel er der undertiden syge løg. Der er løg som bliver indtørrede hvis de ligger for længe uden jord. Undgå indtørrede, brunlige tulipanløg. Løg kan lægges i en 1 – 2 % opløsning af brintoverilte i 2 timer, så desinficeres løgets overflade og evt. skadelige svampesporer dræbes. Undertiden kan der sidde mange bladlus på løgspirene. De fjernes med fingrene. Mus er særlig glade for nogle blomsterløg og knolde. Især skal man holde øje med sine krukker med tulipanløg, som står gemt væk i garage eller andre mørke steder. Uvejr, særligt med hagl, kan ødelægge blomsterne.

Se alle vores blomsterløg her

Lægning af løg

Lægning af løg og knolde er ikke svært, da det som regel er nemt at se hvad der er op og ned på et løg. Skulle et løg vende med toppe nedad, så kommer det blot lidt senere op. Kun tulipanløg i krukker adskiller sig lidt. Det har vi skrevet om i "Blomsterløg i krukker".

Gødning er ikke strengt nødvendig, men et godt resultat, det vil sige god blomstring og bladfarve, fås ved at blande gødning i jorden. Gødning er især vigtigt hvis løgene skal bruges igen til næste år i haven eller i en krukke. F.eks. kan der bruges en organisk gødning såsom benmel. Vi anbefaler 1 spiseske benmel til 4 liter jord.

Den bedste tid for plantning af blomsterløg er først på efteråret, men der kan lægges løg fra september helt til december.

Læggedybde varierer efter løgtype. Vi har bestræbt os på at du kan finde informationen på hvert løg i vores webshop. Løgene kan lægges med en afstand på ca. 5 cm eller så tæt at de næsten røre ved hinanden. Men også den information finder du på det udvalgte løg.

Pasning og pleje

Når løgene er lagt vandes jorden godt igennem. Når løgspirerne kommer op, passes de med vand. Visne blomster fjernes og planterne passes med vand efter blomstringen til nedvisning. Efter visning kan løgene tages op og sorteres efter om de er store nok til at kunne bruges endnu en gang. De løg der kan bruges opbevares køligt, mørkt og tørt til lægning i september. Hvis der kun er narcisser har de godt af enten at blive i lagt i en krukke eller blive lagt med det samme efter optagning.

Løglasagne

Har du brugt alle dine bed, eller vil du bare gerne have dine løg i krukker, så prøv en løglasagne. Det giver mulighed for at lave krukker  med flere forskellige løg, der giver blomster over en længere periode. Man kan også lave forskellige farvekombinationer.

Løgene lægges i lag med ca. 5 cm mellem hvert lag. Hvert lag kan være med samme løg art eller kan blandes med forskellige arter:

Nederst: De nederste lag er storblomstrede narcisser, prydløg, tulipaner og store Fritillaria arter. Den yderste krans af tulipanløg lægges med den ”flade side” af løget mod beholderens kant.

Midter lagene: 5 cm over det nederste lag lægges f.eks. mindre narcisser, narcisser med flere blomster pr. blomsterstik og hyacinter. Det øverste lag med løg og knolde kan være balkananemone, vintergæk, scilla, krokus, perlehyacinter, porcelænshyacint og vibeæg.

Øverst: Som det sidste kan man plante stedmoderblomst i beholderen om efteråret, så kan man have blomster fra efteråret til hen i juni.